نگاهی بر اکسپو 2021 دبی

raouf qasemi

Blog

Comments

اکسپو چیست؟

در میان صدها نمایشگاهی که در کشورهای مختلف برگزار می شود، نمایشگاه جهانی World’s Fair or Universal Expositions) مجموعه نمایشگاهی است که هر 5 سال یک بار در کشورهای مختلف جهان برگزار می شود. این نمایشگاه اولین بار در سال ۱۸۴۴ به صورت غیر رسمی و در شهر پاریس ترتیب داده شد. اکسپو برگرفته از واژه Expositions می باشد. نمایشگاه های جهانی اکسپو در میانه های سده نوزدهم میلادی برپا شدند. این رویداد و پیامدهای آنقدر برای کشورهای جهان مهم و ارزشمند است که امروزه اکسپو سومین رویداد مهم دنیا طلقی می شود. نمایگاه اکسپو پیشگاهی برای نمایش گذشته، اکنون و آینده کشورها می باشد که در آن دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی و پیشینه فرهنگی و همچنین دورنمای توسعه کشورها به بازدید عموم گذاشته می شود. میزبانی اکسپو برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی شهرهای میزبان و همچنین داد و ستدها و همکاری های بین المللی بسیار حائز اهمیت است. به همین جهت، کشورهای عضو دفتر نمایشگاه های بین المللی (BIE) مایلند میزبانی این نمایشگاه را به عهده بگیرند. تا امروز 60 اکسپو در 24 شهر جهان برگزار شده است.

پاویون چیست؟:
قبل از بررسی پاویون کشورهای مختلف لازم است که با مفهوم این کلمه آشنا شویم. پاویون یکی از اصطلاحات معماری به شمار می رود که دارای معانی مختلفی است اما "سازه مستقل" یا "معماری کلاسیک" از رایج ترین این معمانی به شمار می رود. جالب است بدانید که طراحی پاویون به عنوان یک رشته دانشگاهی در بسیاری در دانشگاه های معماری دنیا تدریس می شود. در نمایشگاه های جهانی، پاویون ها سازه هایی هستند که با وسواس زیاد بر معماری آنها ساخته می شوند و می توانند اشکال و فرم های متنوعی داشته باشند. در این مورد دست طراح و معمار باز است تا ایده خود را پیاده کند. به عنوان مثال در اکسپو 2021 دبی بیش از 200 پاویون دیده می شود که هر کدام شکل و فرم مختص خود را دارد و در واقع نمای بیرونی هر پاویون نمایانگر فرهنگ و نوآوری های آن کشور و همچنین داستانی است که مسئولین آن کشور در ذهن می پرورانند و می خواهند آن را به مردم سایر کشورها نشان دهند. جالب است بدانید که مفهوم پاویون به نمایشگاه اختصاص ندارد و در کشورها و حتی شهرهای مختلف جهان مشاهده می شوند. از شاخص ترین پاویون های ایران می توان به کاخ نیاوران اشاره کرد.  

اکسپو، راه حلی برای چالش های جهانی:

اکسپوها جهان را در یک پروژه بزرگ و مشترک گرد هم می آورند تا راه حل هایی برای چالش های اساسی پیش روی بشریت بیابند. این چالش ها از طریق موضوع اکسپو مورد توجه قرار می گیرند. این رویداد عمومی بزرگ توسط دولت ها سازماندهی و تسهیل می شود و کشورها و سازمان های بین المللی (شرکت کنندگان رسمی) را گردهم می آورند و از نظر جمع آوری میلیون ها بازدید کننده، ایجاد پویایی های جدید و تسریع تغییرات در شهرهای میزبان خود بی رقیب هستند. اکسپو در سال های گذشته حدودا 25 میلیون نفر بازدید کننده داشته است و 70 درصد آن ها نیز از کشورهای دیگری بوده اند. این درصد نشان دهنده علاقه و اهمیت زیاد این نمایشگاه برای مردم است، به حدی که برای آن به کشور برگزار کننده اکسپو سفر می کنند.  

اکسپو 2021 دبی:

اکسپو 2021 دبی قرار بود در سال 2020 برگزار شود، اما پاندمی بیماری کرونا فرصتی برای اجرای این رویداد در سال 2020 نگذاشت و به همین دلیل اکسپو با یکسال تاخیر برگزار شد. اکسپو سال 2021 در شهر دبی که یکی از زیباترین و باشکوه ترین شهرهای کشور امارات متحده عربی است، برگزار شد. اهمیت این موضوع برای کشور امارات آنچنان زیاد است که می توان آن را از میزان بودجه ای که برای ساخت مکان نمایشگاه اختصاص داده اند، متوجه شد. کشور امارات حدود 42 میلیارد دلار برای مکان اکسپو هزینه کرده است.  

هدف برگزاری اکسپو 2021 دبی:

هر کشور برای برگزاری نمایشگاه هدفی برای آن در نظر می گیرد برای این هدف یک شعار متفاوت انتخاب می کند. یکی از اهداف مهمی که می توان برای اکسپو 2021 دبی در نظر گرفت، آشنایی با دستاوردها و نوآوری هایی است که در عرصه های متفاوت مانند تجارت، فناوری، گردشگری و ... به دست ایده سازان خلاق آفریده شده است. اکسپو 2021 دبی افراد را از سراسر جهان به هم وصل می کند و آنها را در چالش های مشترک گردهم می آورد. این نمایشگاه جهانی تحت موضوعات فرعی تحرک، پایداری و فرصت برگزار می شود. سازمان ها و شرکت هایی که به دنبال پیدا کردن شریک تجاری قدرتمند برای کسب و کارشان هستند، موقعیت بهتری از این نمایشگاه پیدا نخواهند کرد.  
مکان اکسپو 2021 دبی:
در اکسپو، هر کشور یک غرفه دارد و می تواند دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار دهد. برای چیدمان راحت و قراردادن وسایل مختلف در غرفه ها نیز وسعت زیادی در نظر گرفته شده است تا کشورها با مشکل مواجه نشوند. محل برگزاری این نمایشگاه در زیر گنبد پلازای الوصل است. اطراف محل اکسپو 2021 دبی ساختمان های بسیار لوکس و مدرنی واقع شده اند و این موضوع بر اهمیت محل برگزاری این اکسپو افزوده است. کشور امارات از سال 2013 در حال تدارک و ساخت محل اکسپو 2021 است و اقدامات بسیاری زیادی در این راستا انجام داده است.  
بلیط نمایشگاه اکسپو 2021 دبی:
قیمت بلیط اکسپو دبی به عوامل مختلفی مثل تعداد روزهایی که افراد قصد بازدید از نمایشگاه را دارند، بستگی دارد. اما به طور کلی به چند دسته تقسیم می شود:
  • بلیط 95 درهمی برای بازدید یک روزه (یک بار) برای افراد بالای 18 سال
  • بلیط 495 درهمی 6 ماهه با امکان بازدید نامحدود
  • بلیط 195درهمی برای بازدیدهای چند روزه از نمایشگاه با مدت اعتبار 30 روزه
 
در اکسپو 2021 دبی چه کارهایی می توان انجام داد؟
در این نمایشگاه تورها و برنامه های مختلفی از هنر و موسیقی تا معماری و نجوم ارائه می شود. اگر به تکنولوژی و فناوری های روز علاقمند هستید، می توانید به بخش آینده سری بزنید و تجربه استفاده از وسایل نقلیه خودران را داشته باشید یا حتی با ربات ها و واقعیت های افزوده (AR) سرگرم شوید. اگر به هنر علاقه دارید می توانید با گشت و گذار در الوصل پلازا آثار هنری، باستانی و کشفیات تاریخی جهان را ببینید. همچنین اگر علاقه به حوزه معماری دارید با بازدید از غرفه های معماری با ابتکارات و تاریخچه هر چیز از گوشه و کنار دنیا آشنا شوید. در مجموع، با بازدید از نمایشگاه اکسپو 2021 دبی شما می توانید تنها در یک روز به 192 کشور جهان سفر کنید! شما با شرکت کردن در این نمایشگاه و بازدید از قسمت های مختلف می توانید از تاریخ تا آینده و دستاوردهای جدید بشر از هر فرهنگ و کشوری را مشاهده کنید. روزانه چیزی حدود 60 نمایش زنده از اپرا تا کنسرت های پاپ و ورزش های ملی و فرهنگی در نمایشگاه برگزار می شود. بنابراین اگر می خواهید به تمام قسمت های نمایشگاه بی کم و کاست سر بزنید، قطعا یک روز بازدید کافی نیست!  
منابع:
ایران اکسپو www.3click.com www.goaheadtours.com  
نگاهی بر اکسپو 2021 دبی