از مدت ها قبل محل کار به عنوان پیوندی از فناوری، اجتماع و محل امرار معاش ما مورد علاقه معماران و طراحان داخلی بوده است. بسیاری از ما زمان بیشتری را نسبت به منزل در محل کار می گذرانیم. بنابراین محیط کار را می توان خانه دوم در نظر گرفت. نحوه طراحی آن به همین علت اهمیت بسیار دارد. هدف اصلی طراحی محل کار ایجاد تمرکز و محیطی راحت برای همکاری میان کارمندان است. با آمدن ویروس کرونا، محل کار از دفتر به خانه تغییر کرده و بسیاری از افراد به دورکاری روی آوردند. هرچند این شرایط برای همیشه ممکن نیست.

چالش هایی که برای افرادی که کار در منزل ممکن است پیش بیاید این است که: عدم تمرکز در سر و صدای محیط خانه، عدم دسترسی به ابزارها یا منابع خاص و بیگانگی و دوری از اجتماع و افسردگی را به همراه دارد. واقعیت محتمل این است که ما سرانجام به یک محل کار جمعی باز خواهیم گشت اما مکانی که فراتر از تصور ما تغییر کرده است. بنابراین کارشناسان در پی این هستند که یک دفتر کار COVID 19 چه در آینده نزدیک و چه در طولانی مدت چگونه به نظر می رسد؟ اگرچه پاسخ قطعی برای این پرسش وجود ندارد اما بسیاری از شرکت های معماری، گروه های تحقیق و املاک و... برای ایده پردازی و اجرای راه حل های رو به جلو و سیاست های ایمنی بهداشت استفاده شده است که در تعریف مجدد نحوه استفاده ما از محل کار در سال های آتی بسیار مهم خواهد بود.

دهه 1960 دهه پیشرفت در طراحی، خصوصا طراحی محل کار بود. ایده های قدیمی که ردیف های طولانی محیط کار بود کنار گذاشته شد و طرح های جدیدترکه موجب همکاری و اجتماعی تر شدن می بود جایگزین مدل های قدیمی شد که بعدا به "چشم انداز اداری" نامیده شد. این تغییر بر پایه مقدار فضای مورد نیاز هر نیروی کار شکل گرفت. به جای اینکه به هرکارمند یک مقدار فضای مساوی اختصاص دهند، بسته به میزان مورد نیاز هر کارمند، فضایی در اختیار او قرار گرفت. مدل دیگری از طراحی نیز بود که میز و صندلی ها به هم نزدیک تر بود تا باعث تعامل بیشتر بین کارمندان در تمام سطوح شود. هنگام توصیف اصول اصلی طراحی دفتر مدرن اغلب از این دو مدل یاد می کردند.

بیست سال بعد، شرکت های بزرگ با معرفی اتاقک ها، طراحی محل کار را تغییر دادند. تنها هدف سود آوری بود و پس از دو دهه به دام افتادن کارمندان پشت این دیوار ها ، طراحی های جدید ظهور کرد.

با شروع همه گیری ویروس کرونا، منتقدان اتاقک هایی با دیوار های بلند را در مقابل کار در منزل پیشنهاد دادند.  با این حال، با در نظر گرفتن هر آنچه طراحان درباره روند کار در محیط کار، عوامل انسانی در طراحی و پتانسیل تأثیرگذاری فناوری در مکان و نحوه کار ما یاد گرفته اند، بسیاری معتقدند که آینده دفاتر در واقع بیش از هر زمان دیگری واضح به نظر می رسد.  مکث جهانی ناشی از بیماری همه گیر COVID 19 به طراحان این امکان را داده است که با ترکیب بهترین عناصر گذشته با آینده، محل کار را از نو طراحی کنند تا محیط های کاری سالم و پویاتر از آنچه که تصور می کردیم به ما بدهد.

یکی از دلایلی که کار در منزل در طول این بیماری آسان به نظر می رسد، این است که همه مجبور به مشارکت در این روش همکاری می شوند. اما افرادی که در دفتر کار هستند توانایی این را دارند که با شنیدن صحبت همکارانشان در مورد کارهای روزمره درگیر شوند. با افزایش کار در منزل طراحان این فرصت را یافتند که نحوه طراحی محل کار را تغییر دهند. دفاتر ممکن است اتاقهای کنفرانس تخصصی تری را ببینند.

نشانه های بصری ظریف، مانند یک الگو روی میز یا کف زمین، نیز ممکن است وجود داشته باشد و به طور نامحسوس تعداد افراد مجاز در یک اتاق را نشان دهد. پس از پایان همه گیری، این نشانه ها در هم می آمیزند و فقط به یک ویژگی طراحی اضافه تبدیل می شوند. کوشمن و ویکفیلد (Cushman & Wakefield) یک نمونه اولیه از محل کار خود با نام COVID 19 را توسعه دادند که "دفتر 6 فوت" نامیده می شود.

این مفهوم به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای بازگشت فوری به کار، مباحث طراحی مربوط به دستورالعملهای فاصله اجتماعی را بیان می کند. او معتقد است با رعایت 6 قانون در مورد حفظ مسافت، راه رفتن در مسیرهای خاص(مثلا همه ساعتگرد حرکت کنند)، پیروی از تابلوهای مختلف، ورود و خروج به اتاق های جلسه همانطور که نشان داده شده است و تمیز کردن روزانه میز کار، کارمندان با اطمینان بیشتر به دفاتر خود باز می گردند. به نظر می رسد همه موافقند که این پایان کار در فضای باز نیست، بلکه ممکن است دفاتر فقط در هدفی که در آن خدمت می کنند تغییر مسیر دهند. دفاتر کاری به جای اینکه فقط روی کار تمرکز کنند، به فضاهایی تبدیل می شوند که در قالب همکاری و مشاوره پروژه، ارتباطات اجتماعی را تقویت می کنند.

علت نام گذاری این پروژه فاصله اجتماعی 6فوتی است که بعد از همه گیری COVID19 جهانیان را ملزم به رعایت آن کرده است. اما، همانطور که شروع به تصویرسازی زندگی پس از COVID19 می کنیم، باید فکر کنیم که جامعه شش فوتی چگونه خواهد بود و چگونه می توانیم با آن زندگی کنیم. "قانون 6فوت" به این زودی ها از بین نمی رود و در Cushman & Wakefield می فهمیم که عادی سازی این دستورالعمل به زندگی روزمره چقدر حیاتی است. در نهایت، همه ما به کار خود باز خواهیم گشت، اما نباید این قانون طلایی را فراموش کنیم.

کانسپت دفتر 6 فوتی شامل 6 عنصر زیر است:

  1. بررسی سریع 6 فوتی: تجزیه و تحلیل مختصر اما کامل از محیط کار فعلی در زمینه ایمنی ویروس و سایر فرصت های بهبود.
  2. قوانین 6 فوتی: مجموعه ای از توافق نامه ها و قوانین رفتاری عملی و ساده که ایمنی همه را در اولویت قرار می دهد.
  3. مسیریابی 6 فوتی: مسیریابی نمایش داده شده و منحصر به فرد برای هر دفتر، جریان های ترافیک را کاملاً مدیریت می کند.
  4. کارگاه 6 فوتی: یک محل کار سازگار و کاملاً مجهز که در آن کارمند می تواند با خیال راحت کار کند.
  5. قابلیت 6 فوتی: یک کارمند آموزش دیده که در یک محیط کارایی مناسب و ایمن به شما مشاوره داده و از نظر عملیاتی آن را تضمین می کند.
  6. گواهی 6 فوتی: یک گواهینامه مبنی بر اینکه اقدامات لازم برای پاکسازی یک محیط کار از ویروس انجام شده است.

منبع: archdaily

معماری اداری پس از کرونا