بر اساس ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران، تأمین و احداث پارکینگ موردنیاز برای تمامی ساختمان ها و در همه پهنه ها ضروری است. در ادامه به بررسی ضوابط طراحی پارکینگ های اداری - تجاری می پردازیم:

به ازای هر 100متر مربع زیر بنای مفید در پهنه های تجاری و مختلط (پهنه های S و M) تعداد پارکینگ ها تعیین می گردد. برای این پارکینگ ها جدول مشخصی وجود دارد که در طرح تفصیلی به تفکیک هر پهنه تعیین است. در این میان می توان به مهم ترین پهنه ها مانند M111 با 6 واحد پارکینگ و پهنه M112 با 5 واحد پارکینگ به ازای هر 100 مترمربع زیربنای مفید اشاره کرد. برای مثال اگر پروژه ای در پهنه M111 دارای ۷0۸ مترمربع زیربنای مفید تجاری باشد به ترتیب 25 واحد پارکینگ اداری و 13 واحد پارکینگ تجاری مورد نیاز، باید طراحی و تأمین شود.

نکته:

  • حداقل فضای خالص برای یک واحد پارکینگ 5×5 متر است. به ازای اضافه شدن هر واحد پارکینگ فضایی به عرض 2 متر به ابعاد بالا اضافه می گردد. برای مثال اگر 4 واحد پارکینگ کنار هم طراحی شود، فضایی به ابعاد حداقل 5×8.5 متر مورد نیاز خواهد بود.
  • اگر در زمینی امکان احداث پارکینگ به میزان مورد نیاز مقدور نباشد می توان در شعاع حداکثر 250 متری ملک و در ساختمان های مجاور پارکینگ مورد نیاز را تأمین کرد.
  • پارکینگ های مربوط و مختص به یک واحد را می توان به صورت مزاحم طراحی کرد. برای مثال اگر واحدی 251 متر مربع باشد، تعداد 3 واحد پارکینگ نیاز دارد که در این حالت می توانند به شکل مزاحم تعیین و طراحی شوند.
  • اگر پارکینگ بین دو دیوار بسته قرار گرفته باشد، باید 50 سانت به عرض های فوق اضافه گردد.
  • حداکثر ارتفاع مجاز پارکینگ 3 متر می باشد.
  • عرض رامپ عبوری ماشین ها باید 3.5 متر لحاظ گردد. اگر بیش از 25 واحد پارکنیگ داشته باشیم، عرض 5 متر مورد نیاز است.
  • شعاع گردش رمپ، حداقل 6.5 متر از آکس رمپ قوسی است.
  • برای محل گردش و یا ایست پارکینگ باید فضایی به ابعاد حداقل 5×5 در نظر گرفته شود.

ورودی و شیب راهه پارکینگ های اداری تجاری:

عرض مفید درب ورودی (پشت تا پشت چهارچوب درب)، معبر ورودی و شیب راهه در پارکینگ های بزرگ حداقل 6 متر و در پارکینگ های متوسط و کوچک حداقل 3متر می باشد.

در صورت طراحی پارکینگ بیش از سه اتومبیل در یک دهانه، به ازای هر عدد محل توقف اضافی خودرو 2.30 متر (دو متر و سی سانتی متر) به دهانه ردیف مربوطه اضافه می شود.

در شرایطی که یک اتومبیل در مجاور اتومبیل دیگر بنا به ضرورت طراحی جلوتر توقف نموده است، ضمن رعایت دهانه استاندارد توقف دو اتومبیل، قسمت مجاور عارضه فیزیکی برای اتومبیل جلوتر معادل دهانه مفید توقف یک اتومبیل می باشد.

نکات پارکینگ معلولین در واحدهای اداری - تجاری:

به ازای هر 20 پارکینگ، یک واحد پارکینگ ویژه معلولین به عرض حداقل 3.5 متر باید طراحی و تأمین شود. همچنین محل توقف اتومبیل افراد معلول در هر سمت نباید بیش از 2% شیب داشته باشد. در پارکینگ های عمومی باید دو درصد از فضای توقف یعنی حداقل یک فضا توقف در هر شرایط برای افراد معلول در نزدیک ترین فاصله به درب ورودی و خروجی پیاده اختصاص یابد. در ساختمان های مسکونی با ظرفیت ده واحد به بالا دسترسی معلولین جسمی – حرکتی در تراز پارکینگ به پیش فضای آسانسور که به وسیله علامت مخصوص مشخص شده، ضروری می باشد.

ضوابط طراحی پارکینگ های اداری – تجاری