نقش نما در طراحی:

نما هر ساختمان در شکل دهی به مجموعه شهری که در آن حضور دارد، موثر و حائز اهمیت است. اگر نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان های شهر مورد توجه قرار گیرد، هماهنگی نمای شهری از بین می رود. نما در واقع یک سطح صاف و تخت نیست بلکه سطح انتقالی بین فضای داخل و خارج است که با عقب نشستگی و پیش آمدگی، تراس و غیره با فضای داخلی مسکن ارتباط پیدا می کند. مصالح نما در رنگ، شکل، زبری و خشنی نما تاثیر دارد. مصالح بومی نشان دهنده این است که نما مربوط به چه منطقه ای می باشد.  

مصالح در معماری مدرن:

معماری مدرن پاسخ به مواد و فن آوری های جدید  و پیامدی از انقلاب صنعتی است. این سبک از معماری احساسات متنوعی را ارائه می‌دهد که با انتخاب مصالح مناسب می توان ایجاد احساس در فضا را تغییر داد. به عنوان مثال، احساس گرمی یا راحتی با چوب، یا احساس سرما با فلزات و یا احساس خامی با بتن ارائه می‌شود. بنابراین انتخاب دقیق مصالح مناسب در مقایسه با زیبایی و عملکرد آن، سهمی به سزایی در طراحی دارد. مصالح این قدرت را دارند که نحوه ایجاد احساس در فضا را تغییر دهند و تاثیر زیادی در دید بیننده اثر داشته باشند. در ادامه به معرفی جدیدترین مصالح مورد استفاده در نما میپردازیم:

1. Formawall Graphix Series:

در این محصول پانل ها به صورت افقی و عمودی به شکل های متفاوتی در کنار هم قرار می گیرند و در نهایت به شکل یک قالب واحد در می آید. فولاد روی این پانل ها را پوشانده و لایه های زیرین آن با فوم های مخصوصی پوشیده شده است، تا بتواند به عنوان عایق حرارتی به خوبی عمل کند.

2. نمای پوسته دوم یا ورق های طرح دار:

ورق های طرح دار یا نمای پوسته دوم به عنوان یکی از مصالح نوین نما استفاده می شوند. دلیل آن این است که منظر ویژه ای که هم از داخل و هم از بیرون به نمای ساختمان می دهند. همچنین ورق های طرح دار در آفتاب شدید ایران به عنوان تابش بند مورد استفاده می باشند. جنس این ورق ها می تواند هم از آهن و هم از آلومینیوم باشد.

3. استرچ متال:

استرچ متال و یا اکسپندد مش به عنوان یکی از مصالح نوین نما مورد استفاده است. استرچ متال می تواند هم از جنس آهن و هم از جنس آلومینیوم به عنوان یک پوسته دوم و با قابلیت ارائه خاصیت سه بعدی به حجم ساختمان و نورپردازی در شب مورد استفاده قرار گیرد.

4. ورق هانی کامب:

ورق هانی کامب به عنوان یکی از مصالح بسیار جدید در صنعت نمای جهان است. ورق هانی کامب به دلیل مقاومت بالای آن در صنایع کشتی سازی و هواپیما سازی نیز استفاده می شود. همچنین به این دلیل که هیته میانی آن نیز از جنس آلومینیوم می باشد، امکان آتش سوزی در آن وجود ندارد.

5. میکروسمنت:

میکروسمنت یکی از پوشش های نوین پلیمری – سیمانی می باشد. به طور کلی از این پوشش به دلیل چسبندگی بالا و قوی بودن، می توان در کلیه فضاها و بر روی تمامی سطوح نظیر نما، کف های خارجی، دیوار، سقف شیروانی و پله های بیرونی و ... استفاده کرد و محدودیت اجرایی ندارد. طیف گسترده بافت و طرح میکروسمنت نما زیبایی بصری فوق العاده ای در ساختمان ایجاد می کند. این پوشش با ظاهری زیبا و مدرن، خواص ضد آب و مقاومت دربرابر اشعه خورشید، مقاومت در برابر درجه حرارت بالا، مقاومت در برابر برف و باران و همچنین باران های اسیدی گزینه مناسبی برای استفاده در نمای ساختمان ها می باشد. همچنین اجرای میکروسمنت بر روی نمای ساختمان ها بسیار راحت و سریع می باشد و تجهیزات و ماشین آلات خاصی لازم ندارد. این پوشش تنها به وسیله ماله بر روی سطح اعمال می شود، لذا در هر تراز ارتفاعی بر روی نمای ساختمان قابل اجرا می باشد. این چوشش نوین تاثیر شگرفی بر زیبایی و مدرن شدن فضا دارد. تنوع در بافت، رنگ و طرح و ترکیب میکروسمنت در کنار چوب، تایل و آجر زیبایی نما را دو چندان می کند. میکروسمنت نما می تواند صاف، مضرس، مات، نیمه مات و یا براق باشد. مجموعه ای از طرح ها و بافت ها در کنار رنگ ها به شما این امکان را می دهد که کاملا یک نمای سفارشی داشته باشید.

6. Meteon:

جنس Meteon  از فلز است و به صورتی پرداخت شده است که به شکل چوب می باشد. این متریال در برابر تأثیرات جوی و اشعه UV مقاوم بوده و این محصول جز متریالی محسوب می شود که شست‌ و‌ شوی آن نسبت به سایر متریال ها آسانتر است.

7. کرتین وال:

سیستم نمای کرتین وال یکی از عناصری ست که امروزه در ساختمان های مرتفع به کار می رود. این نما شامل دیوارهای پرده ای، پنجره ها و عناصر روکش داری است که جز ساختار اصلی نمای ساختمان هستند. سیستم های کرتین وال امروزه اهمیتی همچون دیگر عناصر سازه ای در ساختمان دارند که به دلیل قرار گرفتن در معرض جو خارجی باید به درستی طراحی، نصب و نگهداری شوند تا عملکرد و پایداری مناسب را داشته باشند. از ویژگی های کرتین وال می توان به عدم نفوذپذیری آب، عدم نفوذ هوا، عایق حرارتی و مقاومت در برابر باد، حرارت و صوت اشاره کرد. سیستم های کرتین وال، سیستم های پیش ساخته شده در کارخانه هستند که در محل پروژه مونتاژ می شوند و بر اساس نحوه مونتاژ به دو نوع کرتین وال قطعه قطعه و کرتین وال واحد با واحد (یونیتایز) تقسیم می شوند. در سیستم کرتین وال قطعه قطعه اجزای سازه ای به صورت قطعه قطعه بر روی ساختمان نصب می شوند. این سیستم برای ساختمان هایی با ارتفاع کم مناسب است. از لحاظ هزینه حمل و نقل این سیستم مقرون به صرفه است اما به زمان بیشتری برای نصب احتیاج است. اما در سیستم کرتین وال یونیتایز واحدهای به هم پیوسته از کارخانه خریداری می شوند. نصب جداگانه هر قطعه مانند سیستم کرتین وال قطعه قطعه ضروری نیست. در استفاده از این سیستم باید به نکاتی نظیر ارتفاع کف تا ساختمان و همچنین هزینه حمل و نقل دقت کرد. از این سیستم برعکس کرتین وال قطعه قطعه در ساختمان های بلند استفاده می شود. منبع: https://www.planndesign.com/ https://ecoarc-co.com/ https://acadbana.com/
جدیدترین مصالح برای نما مدرن